اتوماسیون صنعتی اتوماسیون صنعتی .

اتوماسیون صنعتی

انکودر چیست؟

انکودر به‌عنوان یکی از ادوات حیاتی در دنیای اتوماسیون صنعتی شناخته می‌شود. این دستگاه‌ها به دلیل کاربردهای گسترده‌ای که در اندازه‌گیری، سرعت‌سنجی، شمارش، و وظایف مشابه دارند، به‌عنوان یک نقطه کلیدی در تجهیزات صنعتی به حساب می‌آیند. در گذشته، قبل از ورود انکودرها به بازار، خطاهای اتوماسیون در برخی موارد خسارات مالی ایجاد می‌کردند زیرا اجرای فرآیندها بدون انکودر با خطاهای قابل توجهی همراه بود.

انکودرها به‌عنوان نوعی سنسور، داده‌های اساسی را برای تصمیم‌گیری در سیستم‌های کنترلی فراهم می‌کنند. عملکرد صحیح این سنسورها اساسی است زیرا حتی با پردازنده‌های قوی، عملکرد مطلوب به‌دست نخواهد آمد اگر سنسورها به‌درستی عمل نکنند. انکودرها در هنگام حرکت شفت آنها، پالس‌هایی را تولید می‌کنند که متناسب با میزان چرخش یا حرکت خطی هستند. این پالس‌ها اطلاعات مربوط به تغییرات در مکان، سرعت، شتاب یا زاویه چرخش را فراهم می‌کنند. وظیفه اصلی انکودر، جمع‌آوری بازخورد حرکت دستگاه‌ها و تبدیل آن به داده قابل استفاده برای سیستم‌های کنترلی و پردازشگرهاست. نام‌گذاری انکودر به این معناست که حرکت مکانیکی به یک رمز یا کد توسط انکودر تبدیل می‌شود.

در واقع، انکودر وسیله‌ای است که حرکت مکانیکی (خطی و دورانی) را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند تا از آن سیگنال، مشخصات مختلفی برداشت و در سیستم‌های کنترلی و پردازشگرها به‌کار گیرد. به‌طور کلی انکودرها وسایلی هستند که حرکت دورانی یا خطی را به سیگنال دیجیتالی ۰ یا ۱ تبدیل می‌کنند و برخی از آن‌ها حتی خروجی آنالوگ نیز دارند.

از جمله کاربردهای انکودر در صنعت و کارخانجات می‌توان به استفاده از آن در کارخانجات فولاد، دستگاه‌های نساجی، دستگاه‌های برش چوب و CNC، دستگاه‌های تولید کاشی و سرامیک و کارخانجات سیمان اشاره کرد. انکودر آتونیکس در انواع پروژه‌های تحقیقاتی نیز استفاده می‌شوند و به‌طور کلی در اتوماسیون صنعتی از انواع انکودرها استفاده‌های بسیاری می‌شود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۲۶:۴۱ توسط:دلسا کریمی موضوع: نظرات (0)