اتوماسیون صنعتی اتوماسیون صنعتی .

اتوماسیون صنعتی

رله حالت جامد SSR

رله حالت جامد یا SSR (Solid State Relay) به عنوان یک عنصر الکترونیکی پیشرفته با رله‌های الکترومکانیکی یا کنتاکتورها دارای عملکرد مشابه است، اما بدون عنصر متحرک، این رله دارای یک عمر کاری طولانی‌تر است. با استفاده از قطعه‌های نیمه‌هادی مانند تریستورها، ترانزیستورها یا ترایاک، رله جامد قادر به کنترل جریان یا ولتاژ بزرگتر است.

این نوع رله در مدل‌های تک‌فاز و سه‌فاز تولید می‌شود و می‌تواند در مدل‌های آنالوگ و دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد. با وجود سرعت تعویض بالایی که دارند، از نظر ابعاد کوچکتر بوده و در مداراتی که تعداد دفعات کلید زدن زیاد است، کاربرد دارند. این رله به اصطلاحات متعددی نظیر رله الکترونیکی، Solid State Relay، رله بدون صدا، رله بدون تویز، رله اس اس آر و ... شناخته می‌شود. از قطعات نیمه‌هادی مانند تریستورها و ترانزیستورها برای تغییر جریان استفاده می‌کنند و دارای سرعت تعویض بالا و بدون تماس فیزیکی برای فرسودگی هستند.

در داخل یک رله SSR آتونیکس، بر روی هر تریستور ولتاژ کمی افت می‌کند. زمانی که SSR فعال می‌شود، مقاومت به سرعت و با شدت کاهش می‌یابد تا موجب وصل شدن خروجی گردد. این سنسورها می‌توانند جریان یا ولتاژهای مختلف را کنترل کنند.

از SSRها با تریستورهای پیشرفته‌تر می‌توان به جریان‌های بالا تا حدود ۱۵۵ تا ۱۲۵۵ آمپر دست یافت. با توجه به ویژگی‌های SSRها از جمله ابعاد کوچکتر، سرعت تعویض بالا، و عدم وجود قسمت متحرک، این رله به عنوان یک کلید الکترونیکی پیشرفته با عملکرد پایدار در مقایسه با رله‌های مکانیکی معمولی شناخته می‌شود.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۰۰:۳۴ توسط:دلسا کریمی موضوع: نظرات (0)